SAP’de S&OP yapılabilir mi?

Bu ayki yazımızda lojistik süreçlerle ilgili bilgi paylaşımı yapmak istiyoruz. Konumuz, “Satış ve Operasyon Planlama”. İngilizcedeki karşılığı “Sales and Operations Planning” ile aynı kısaltmaya sahip olan bu metodolojiye kısaca S&OP olarak değineceğiz.

S&OP firmalarda uzun vadeli (yaklaşık bir veya bir buçuk yıllık) plan yapmak için yıllardır kullanılmakta olan bir metodoloji. Sürecin özü ise çok basit: Tıpkı malzeme ihtiyaç planlama gibi, satıştan gelen tahminler ile üretim kapasitenizi ve hammadde ihtiyacınızı belirliyorsunuz.

S&OP’nin yarattığı değer ve firmalarda bu seviyede popüler olmasının sebebi ise satış/üretim/satın alma birimlerini birer aylık periyotlarla bir araya getirerek gelecekte karşılaşabileceklerini öngördükleri fırsatları ve darboğazları aynı masa etrafında konuşmalarını sağlamak; konuşulanları sayısallaştırarak üst yönetime alınabilecek kararlar olarak sunmak. S&OP bir firmanın daha sürdürülebilir olması için müthiş bir fırsat yaratıyor. Özetle konu sadece malzeme ihtiyaç planlama gibi bir algoritmayı kullanmak değil, farklı departmanları ortak bir iletişim platformuna dahil etmek.

Tabii şu ana kadar S&OP’yi çok kısaca tanıttığımız bölüm, sürecin teorik olarak nasıl işlemesi gerektiğini anlatıyor. Bu yazıda sizlerle paylaşmak istediğimiz asıl içerik ise, firmanızda halihazırda S&OP süreciniz varsa veya yakın zamanda bu süreci kurgulamak istiyorsanız, bunu teknoloji ayağına nasıl taşıyabileceğiniz.

S&OP’nin teknolojik olarak nasıl yönetildiğine baktığınızda, karşınıza bazı ihtiyaçlar çıkacak:

  • Geçmiş yılların verilerine istinaden istatistiki tahmin (statistical forecast) algoritması
  • Satış tahminlerinin yapılacağı bir tablo (müşteri grubu seviyesinden ürün grubuna iletilebilecek bir hiyerarşide çalışabilen)
  • Gerçekleşen satış verileri ile tahminlerin karşılaştırılabileceği raporlar
  • Birim kapasite ve hammadde ihtiyaç ağaçlarının girilebileceği yapılar
  • Satış tahminine istinaden kapasite ve hammadde ihtiyaçlarını hesaplayabilecek bir algoritma

Bu ihtiyaçlara karşılık gelen birçok S&OP yazılımı piyasada mevcut, ancak özellikle gerçekleşen satış verilerinin halihazırda içerisinde olması sebebiyle, ERP’lerle bütünleşik olarak çalışabilenler tercih ediliyor. SAP’nin de S&OP konusunda pazara sunduğu birden fazla alternatif var.

Her üç ürünün de içerisinde, bir diğerinde olmayan özelliklerle karşılaşabilirsiniz. Bizim temel tavsiyemiz ise eğer sade bir S&OP planlıyorsanız ECC ile başlayıp zaman içerisinde gelişen taleplerinize cevap veremiyorsa diğer ürünlere geçmeniz. ECC içerisindeki S&OP altyapısı fazla görsel olmasa da (SAP BusinessObjects ile görselleştirmek de mümkün) gerçekten zengin bir içeriğe sahip.

S&OP projesi yapacak olursanız seçenekleri değerlendirme aşamasında faydası olması dileğimizle.

Yazılarımızla ilgili sorularınızı iletmek veya herhangi bir konuda bizlere ulaşmak isterseniz info@sugturk.org adresine e-posta gönderebilirsiniz.

Saygılarımızla,

SUGTURK