Osmangazi Köprüsü, SAP HANA projesi ile fark yaratıyor

3 kilometreye yakın uzunluğu ile Türkiye’nin en uzun, dünyanın 4. en uzun asma köprüsü olacak İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü’nde (Osmangazi Köprüsü) görev alan Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş., SAP HANA projesini Çözümevi danışmanlığında hayata geçirdi.

Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle Türkiye’nin en büyük altyapı yatırımlarından birine imza atmakta olan Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Göçay şirketlerinin ortaklığında faaliyetlerini sürdüren  Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. ve Ana Yüklenici NÖMAYG A.O., Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü (Osmangazi Köprüsü) inşaat çalışmalarına aralıksız devam ediyor. 15 Mart 2013 tarihinde başlayan projenin yaklaşık 7,3 milyar ABD Doları maliyet ile 7 yılda tamamlanması bekleniyor.

Bu önemli projenin SAP HANA’ya geçişi konusunda Çözümevi’nden hizmet alındı. Proje kapsamında SAP FI, MM, CO, PS, HR ve OpenText modülleri uygulamaya girdi. Ayrıca, Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.’nin Köprü ve Otoyol Projesi için temin edilen rekor seviyedeki 5 milyar ABD Doları ve 15 yıl vadeli kredinin SAP üzerinde bütün detayları ile yönetimini sağlamaya dönük Kredi Modülü özel uygulaması yine Çözümevi tarafından geliştirildi.

Geçiş sistemlerinde oluşan gelirlerin detay muhasebe kayıtları şeklinde SAP’ye aktarılması için geçiş sistemleri ile SAP,  entegre edildi. İhlalli geçişlere dönük İhlalli Geçiş Takip sistemi ile SAP sisteminin de entegrasyonu sayesinde ihlalli geçişlerin takibinde oluşan adımların muhasebe kayıtları SAP’de otomatik oluşturulmaya başladı.

Çözümevi danışmanlığında hayata geçirilen ve 1 Ocak 2016 itibarıyla devreye alınan SAP HANA projesi sayesinde yatırımlar, giderler ve gelirlerin fazları, belirlenen kilometre aralıkları, gişeler ve OHT’ler detayında takip edilmesi mümkün hale geldi. Proje, Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.’nin iş süreçlerinin verimli bir şekilde yönetilmesini de sağladı.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü hakkında

Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle Türkiye’nin en büyük altyapı yatırımlarından birini hayata geçiren Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Göçay şirketlerinin ortaklığında faaliyetlerini sürdüren Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. ve Ana Yüklenici NÖMAYG A.O., Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü inşaat çalışmalarına aralıksız devam ediyor. Projenin 15 Mart 2013 tarihinden itibaren 7 yılda ve yaklaşık 7,3 milyar ABD Doları maliyet ile tamamlanması bekleniyor.

Yapımın bu yüksek maliyeti ve uzun süresinden dolayı projenin fazlara bölünerek yapım çalışmalarının tamamlanması hedefleniyor. Projenin ilk fazı olan Gebze-Bursa arası otoyol ve İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü yapım çalışmasının Gemlik’e kadar olan kısmının 2016 yılı başında, Bursa’ya kadar olan kesimin ise 2016 yılı sonunda tamamlanması amaçlanıyor. Bursa-İzmir arası otoyol çalışmaları ise 2020 yılında tamamlanacak. Böylece çağdaş, hızlı bir otoyol ağı ile Türkiye’nin en büyük şehri olan İstanbul ile en büyük üçüncü şehri olan İzmir birbirine bağlanmış olacak.

Projenin finansmanı için rekor bir tutar ile 5 milyar ABD Doları ve 15 yıl vadeli proje finansmanı kredisi temin edildi. Projenin kredi verenleri sırasıyla Akbank, Finansbank, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Halk Bankası, İş Bankası, Vakıflar Bankası, Yapı Kredi Bankası ile Deutsche Bank oldu. Kredi verenlerin hukuk müşavirlik hizmetleri Clifford Chance ile Verdi Avukatlık Ortaklığı tarafından, Proje Şirketi Otoyol A.Ş. ile sponsorların hukuk müşavirlik hizmetleri ise Hergüner-Bilgen-Özeke Avukatlık Ortaklığı tarafından sağlandı.

Tamamlandığında 3 kilometreye yakın uzunluğu ile Türkiye’nin en uzun, dünyanın 4. en uzun asma köprüsü olacak olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü, bölgenin ve ülkemizin en büyük yapılarından biri olacak. Asma köprünün iki ucunda bulunan Kuzey ve Güney Yaklaşım Viyadükleri kullanılarak İzmit Körfezi geçişi tamamlanıyor. Bu viyadüklerin uzunlukları dahil edildiğinde, araçların karadan karaya geçiş mesafesi yaklaşık 5 kilometre oluyor. Köprünün işletmeye alınışından sonra trafik yoğunluğu yüksek olan İzmit Körfezi’nin var olan 1 saat 20 dakikalık geçiş süresi 6 dakikaya kadar inecek.

Asma köprünün yanı sıra, projenin yapımı için tamamlanması gereken ana iş kalemleri sırası ile:

  1. Yaklaşık 420 kilometre uzunluğunda 3 şerit gidiş, 3 şerit geliş otoyol.
  2. 32.000 ton çelik, 1.123 metre uzunluğu sürme yöntemiyle, geriye kalan uzunluğu da ağır kaldırmayla inşa edilen ve toplam 1.378 metre uzunluğu ile ağır kaldırma yöntemi uygulamasında rekor kıran Güney Yaklaşım Viyadük’ü dahil, toplam uzunluğu 19 kilometrenin üzerinde olan 36 adet viyadük.
  3. Türkiye’nin en uzun otoyol tüneli olacak olan Samanlı Tüneli dahil 3 adet tünel (toplam uzunluğu 6 kilometrenin üzerinde).
  4. 200’ün üzerinde köprü, 20’nin üzerinde ücret toplama bölgesi, 6 adet bakım istasyonu, 17 adet hizmet istasyonu ve 22 adet kavşak.

Tüm proje tamamlandığında, İstanbul-İzmir arası mesafeyi 95 kilometre kısaltması ve yolculuk süresini 8-10 saatten 3,5-4 saate kadar düşürmesi planlanıyor. Projenin bu karakteristiklerinden dolayı ülkemize yıllık 450-500 milyon ABD Doları tasarruf sağlaması, bölge ekonomilerine ise ilave canlılık getirmesi bekleniyor.